Ausekļa Limbažu teātris — Nejauša dekoratīva bilde

Paldies par “Trešo vārdu” !

1977. gada 5. marts


Rajona laikrakstā jau vēstīts par pirmizrādi Ausekļa Limbažu Tautas teātrī – A. Kasonas „Trešo vārdu”. Lieliska izrāde, tā tuvinās profesionālajam līmenim. Pirmoreiz sajutu, ka Tautas teātra aktieri reizē ar lugas varoņiem atklāj savu „es”. Gribas ticēt, ka arī režisors Dailonis Vanags ir gandarīts.
Šoreiz vēlos parunāt par, manuprāt, visaugstāko sasniegumu pirmizrādē – Ritas Brīvnieces Margaritu. Kad redzēju Ritu uznākam uz skatuves, man acīs sakāpa aizkustinājuma, sajūsmas asaras. Es sapratu, ka uz skatuves ir Aktrise. Varbūt par daudz biju izrādes varā, varbūt pārspīlēju, bet Rita mani nepievīla līdz pat izrādes beigām. Skolotājas Margaritas mīlestība pret mežonīgo Pablo (Juris Žūriņš) – tā ir sapnis par savu cilvēka ideālu, par bagātām jūtām.
Nevar noliegt, ka lielā mērā Ritai Margaritas tēlu palīdzēja atklāt gan Juris Žūriņš, gan Antonija Epermane (krustmāte Matilda), gan Elza Lēnmane (krustmāte Anhelina), gan Elmārs Apse (Hulio). Margarita iemīl rupjo, mežonīgo, tālu kalnos uzaugušo Pablo, pirmoreiz to ieraudzīdama. Tieši Margaritas mīlestība, sievišķība un prāts palīdz Pablo kļūt par kulturālu, izglītotu cilvēku. Jauno skolotāju un Pablo garīgi saista brīvības un taisnības alkas, naids pret pazemojumiem un liekulību. Ainās, kur Margarita sarunājas ar Pablo, Ritas Brīvnieces tēlojums ir atturīgāks, patiesāks. Bet, atveidojot kaislības, aktieriem jāizbēg no sentimentalitātes. Konkrēti – tā ir aina, kurā Marga pirmoreiz atvadās no Pablo. Rita uzkāpj uz paaugstinājuma skatuves dibenplānāun atvadām paceļ roku. Tūlīt, tūlīt pamās un ar to pietiktu. Vārdi šeit lieki. Rita ar kustībām, izteiksmi daudz pateikusi. Bet galu galā, te – vārds režisoram.
Pretājas ir Margaritas un Pablo brālēna attiecības. Viņa kādreiz padevusies Hulio viltībai, nabadzības spiesta, kļuvusi par viņa mīļāko. Hulio nolemj zemiski izmantot viņas ietekmi uz Pablo, lai piespiestu to atteikties no lielā mantojuma. Hulio draudi, Margaritas naids un izmisums izrādes notikumu saasina. Liekas, ka naidā un sāpēs Ritas Brīvnieces Margarita ir stiprāka nekā mīlestībā. Bet par to, protams, var strīdēties.
Protams, šie izteikumi nebūt nenozīmē, ka es atsaucu iepriekš teikto par Ritas Brīvnieces tēlojumu kopumā. Domāju, ka aktieris ar katru izrādi pilnveidojas. Un ši taču bija tikai pirmizrāde. Kad pēc tās satiku Ritu, viņa teica – gribas atpūsties. Tik daudz strādāts pie lomas!

    L. Balga
    (Tolaik viņa bija prokuratūras izmeklētāja – J.K.)

  • Rakstu sadaļas

  • Saites | Links

  • Register  |  Login