Ausekļa Limbažu teātris — Nejauša dekoratīva bilde

“Bezkaunīgie veči” turējās braši

2013. gada 1. marts


    Latvijā pilnā sparā rit Latvijas amatierteātru skates, kurās eksperti izraugās kolektīvus, kas aprīlī varēs piedalīties iestudējumu finālskatē Gada izrāde 2013, kā arī izraugās interesantākos piedāvājumus Rūdolfa Blaumaņa dienām Dziesmu un Deju svētku laikā. Viena no Vidzemes reģiona tūrēm aizvadītajā sestdienā notika Limbažos. Mājnieki, Ausekļa Limbažu teātris, tajā piedalījās ar Intas Kalniņas iestudēto Anšlava Eglīša lugu Bezkaunīgie veči, Siguldas Tautas teātris rādīja Ēriha Kestnera Divas Lotiņas, ko dramatizējusi pati režisore, mūsu novadniece Ārija Liepiņa-Stūrniece. Priekuļu teātris, kurā apvienojušies priekulieši, vecpiebaldzēni un taurenieši, piedāvāja Sarunas… par dzīvi, savukārt Inčukalna amatierteātris – Paula Putniņa tautas lugu Miljonāra ugunsvieta. Vai kāds no šiem iestudējumiem tiks izvirzīts sacensties par titulu Gada izrāde 2013, pāragri spriest, jo pretendentu ir ļoti daudz – ekspertiem pavisam jāizvērtē 61 kolektīva sniegums.

Skats no izrādes. Bertoldu ģimene: Blāzma (Linda Tauriņa), Jānis (Alvis Atslēga), Jānis seniors (Juris Bebrišs), Zuzanna (Līga Gulbe), Mairita (Inese Atslēga)

    Nedomāju, ka vainojams lokālpatriotisms, bet pašai likās, ka visperfektākā izrāde bija mūsu pašu teātrim, tāpat priecēja priekuliešu izlīdzinātā ansambļa spēle. Lai pārliecinātos, cik pareizi spriežu, uzklausīju profesionāļu viedokli. Eksperts, režisors Valdis Lūriņš atzina, ka kopiespaids par Limbažos redzēto ir labs. – Ļoti dažādas izrādes, dramaturģija un režisoru rokraksti. Ir patīkami, ka kolektīvi nestrādā pēc vienādiem principiem. Pārsteidza, cik veiksmīgi Limbažu teātris atrisinājis „Bezkaunīgo veču” vizuālo risinājumu. Inta pielikusi lielu fantāziju, iestudējot šo lugu. Patika Priekuļu režisores Ineses Pilāberes darbs – aktieriski viss nostrādāts precīzi, bet pagrūti nolasīt lugas saturu. Problemātiskāks iestudējums ir „Miljonāra ugunsvieta”. Paula Putniņa dramaturģija ir grūta, daži uzskata, ka tā vispār ir neiestudējama, jo pārāk vārdiska. Bet skaidrs, ka režisorei bijusi kāda cilvēciskā sāpe, kāpēc viņa šo darbu izvēlējās. Redzējām daudz interesantu aktieru darbu, piemēram, ļoti patika Gunita Bāra Elīzas lomā Priekuļu teātrī, bezkaunīgo veču trio – Juris Bebrišs, Juris Žūriņš, Jānis Kukainis – un šerpā sieva Līga Gulbe. Amatierteātru līmenis arvien vairāk aug, tādēļ arī atskaites punkts ir aizvien augstāks, profesionālāks. Galvenais, ka viss norit,- savas domas pauda V. Lūriņš. Viņa teikto papildināja Nacionālā kultūras centra amatierteātru eksperte Dace Vilne, izsakot gandarījumu, ka Latvijā neiet mazumā ne kolektīvu, ne to dalībnieku skaits. – Kā vienmēr priecēja Limbažu teātris, ineresanta bija neierastā vidē spēlētā priekuliešu izrāde.Tradicionāli veidotas, bet sirsnīgas bija siguldiešu „Divas Lotiņas”. Labi arī, ka amatierteātri iestudē jaunākās Paula Putniņa lugas, jo profesionāļi šī dramaturga lugas vairās uzvest, – uzskata D. Vilne.
    Arī I. Kalniņa atzina – amatierteātru kustībā viņu priecē tieši tas, ka režisori ar kolektīviem strādā atšķirīgi, katrs sev tuvākajā specifikā un visi nav vienādi. – Uzmanīgi skatījos priekuliešu izrādi, viņi izvēlējušies interesantu materiālu – franču literatūru, arī spēlēja pavisam citā manierē. Bet mūsējie tiešām turējās malacīgi, labi nospēlēja. Bija forši, ka „Večus” noskatīties sanāca tik daudzi limbažnieki – pulksten 10 no rīta zāle bija pilna! Tad uzreiz aktieriem cits „nervs” spēlēt, – savējos uzslavēja režisore. – Izrādes analīzē eksperti priecājās par lugas uzstādījumu, telpisko risinājumu, atzina, ka izrāde ir labi „sabīdīta”. Tomēr ekspertu teiktajā vienmēr cenšos saklausīt arī to, ko pati neesmu pamanījusi, par ko vēl vajag padomāt un pie kā piestrādāt.
    Protams, arī citos novados žūriju vēl gaida interesanti iestudējumi, tomēr pēc sestdienas ir nopietns pamats cerībām, ka Ausekļa Limbažu teātris kārtējo reizi iekļūs Gada izrādes finālistos. Tāpat jāteic paldies limbažniekiem par atsaucību – kaut todien pilsētā vienlaikus ritēja vairāki kultūras dzīves notikumi, ne tikai Ausekļa teātra, bet arī pārējās izrādes bija pietiekami labi apmeklētas. Par to īpaši priecājās visu trīs pārējo teātru režisori un aktieri.

Īrisas DAIŅAS teksts un foto

  • Rakstu sadaļas

  • Saites | Links

  • Register  |  Login